پیام‌های زیرآستانه‌ای یا سابلیمینال چیست؟

 

پیام‌های زیرآستانه‌ای Subliminal Messages یا سابلیمینال در واقع پیام‌هایی هستند که پایین‌تر از آستانه درک آگاهانه فرد می‌باشند.

طبق مفهوم ادراک زیرآستانه‌ای گفته میشود که اندیشه، احساس و رفتار فرد متاثر از محرک‌هایی است که ممکن است از آنها آگاهی نداشته باشند.

این پدیده اولین بار در سال ۱۸۹۷ توسط آگهی سازان و ارائه کننده تبلیغات برای تحریک خریداران مطرح شد.

پیام های سابلیمینال به دو دسته شنیداری و دیداری تقسیم میشوند.

در نوع تصویری؛ پیام‌ها به سرعت از جلوی چشمان مخاطب عبور میکنند طوری که مخاطب در آن لحظه متوجه این موضوع نمیشود مگر اینکه فیلم را آهسته کند و با دقت به آن نگاه کند.

نوع دیگر آن استفاده از نمادها و تصاویر به صورت پنهان در پوسترها و تصاویر تبلیغاتی است که یک نمونه از آن در سال ۲۰۰۷ در یک رأی گیری در اسرائیل برای تغییر و ترغیب نظر مردم مورد استفاده قرار گرفت.

پیام‌های شنیداری معمولا با بلندایی آرام‌تر از آستانه شنوایی فرد نجوا میشوند.

نمونه واقعی از پیام‌های زیرآستانه‌ای ؛ آیا سابلیمینال واقعی است؟

در سال ۱۹۸۸ یک قاتل زنجیره‌ای به نام ریچارد رامیرز در دادگاه چنین ادعا کرد که آهنگ ولگرد شب از گروه ای سی دی سی باعث شده است او دست به چنین جنایتی بزند.

دکتر ا.و.اسکریپچر مدیر آزمایشگاه بخش روانشناسی دانشگاه ییل در سال ۱۸۹۷ کتابی به نام روانشناسی نوین منتشر کرد که در آن برای اولین بار به بحث درباره پیام‌های سابلیمینال پرداخته بود.

از آن پس تحقیق و فعالیت در این زمینه بیشتر شد و  چندین سال بعد در نیوجرسی یک تبلیغ تحت عنوان: ” کوکاکولا بنوشید.” توسط شخصی به نام جیمز ویکاری در یک فیلم سینمایی قرار داده شد و به ۴۵۶۹۹ فرد نمایش داده شد.

در این دوره گفته شد فروش کوکاکولا ۱۸.۱ درصد افزایش یافت.

پس از آن جوامع علمی خواستار شرح دقیق این آزمایش و نتایج شدند اما او هیچ شرح کاملی از این نتایج منتشر نکرد و سرانجام در سال ۱۹۶۲ اقرار کرد که نتایج ساختگی بوده و فقط به جهت بازاریابی ارائه شده است.

از آن پس این مساله در حیطه تئوری‌های توطئه دنبال شد و کتاب های زیادی در این مورد نوشته شد که اکثرا درباره سواستفاده کارخانه‌ها از مردم برای خرید بیشتر محصولات، سواستفاده و بهره کشی‌های جنسی و مواردی از این قبیل بودند.

حتی در یک برنامه تلویزیونی که بیننده‌های زیادی داشت به صورت پنهان پیام: “همین حالا تلفن کنید.” به صورت مداوم پخش شد اما آمار استفاده از تلفن در آن ساعات افزایش نیافت.

با این حال برای اطمینان بیشتر، انجمن صنفی ارتباطات امریکا معروف به FCC بیانیه‌ای صادر کرد که طبق آن استفاده از پیام‌های زیرآستانه‌ای در تبلیغات به دلیل فریب مردم و منافی منافع عموم ممنوع بوده و نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

تحقیقات جدیدتر در مورد سابلیمینال مسیج‌ها

طبق پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر توسط سازمان ملل انجام شده است استفاده از تلقینات زیرآستانه ای میتواند تهدیدی برای حقوق بشر در سرار جهان به شمار برود.

در سال ۲۰۰۰ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا از پیام های پنهان برای تبلیغ جورج دبلیو بوش استفاده شد که پس از مدتی این موضوع افشا شد.

انجمن صنفی ارتباطات امریکا برخلاف قانونی که خودش تصویب کرده بود برعلیه رییس جمهور هیچ کیفرخواستی صادر نکرد.

در سال‌های اخیر استفاده از پیام‌های زیرآستانه‌ای در صنعت سینما نیز وارد شده است و شناخته‌شده‌ترین آن در فیلم جن گیر برای القای بیشتر ترس و دلهره به مخاطب بوده است.

نتیجه گیری

اگرچه تاثیر پیام‌های زیرآستانه‌ای روی همه مردم به طور قطع از هیچ منبع علمی و رسمی تایید نشده است اما این موضوع مانند بسیاری از محرک‌های دیگر میتواند روی برخی مردم موثر باشد، مانند مسری بودن خمیازه، استفاده از دارونماها، درمان‌های مختلف برای سرماخوردگی و… 

این موارد در همه مواقع و روی همه افراد جواب نمیدهند و اثبات نشده‌اند اما به طور کامل بی‌تاثیر هم نیستند و بسیاری آنها را تجربه کرده اند.

بسیاری از روانشناس‌ها معتقدند پیامهای زیرآستانه‌ای روی کسانی که تلقین‌پذیرترند و استعداد هیپنوتیزم بالاتری دارند بهتر جواب میدهند.

خصوصا اگر افراد از موضوع پیام‌های پنهان اگاه باشند تاثیر بیشتری روی آنها خواهد داشت.

همچنین همه گیر شدن این تکنیک و ورود آن به صنعت سینما و موسیقی نشان میدهد که نمیتواند کاملا بی‌تاثیر باشد. اما اینکه با پیام‌های پنهان بتوان کسی را وادار به قتل یا دزدی کرد، یا اینکه انسان‌ها را به برده‌های ماشینی تبدیل کرد چیزی بسیار بعید به نظر میرسد.

میتوانید تعدادی از پیام‌های زیرآستانه ای به زبان فارسی برای موارد مختلف را از سایت ذهن آموز دریافت کنید.

آیا سابلیمینال تغییر قیافه یا اندام یا زیبایی بینی حقیقت دارد؟

سابلیمینال نهایتا جنبه روانی دارد و نمیتوان با آن مدل بینی خود را تغییر داد یا قد خود را که از سن رشد گذشته بلند کرد یا هر تغییر فیزیکی که از نظر علمی ممکن نیست را انجام داد.

بسیاری موارد عجیب و غریب که این روزها ارائه میشوند پایه و اساس علمی ندارند.

به این فکر نکنید که همه چیز ممکن است و قدرت ذهن بی انتهاست، این ترفندی برای باورپذیرکردن شماست. غیرممکن وجود دارد و بسیاری از چیزها غیرممکن هستند.

همه چیز در چهارچوب علم انجام میشود.

من درباره سابلیمینال غیر از مطالعه شخصی و آزمایشاتی که خودم انجام داده‌ام اما برای اطمینان بیشتر با چند متخصص و پزشک هم برای برخی موارد صحبت کردم.
فایل های سابلیمینال از نظر اثرگذاری دو نوع هستند:
نوع اول بنابه دلایلی شما را به نتیجه میرسانند مثلا هرشب گوش دادن به یک موسیقی ملایم سبب افزایش آرامش شما و در نتیجه کاهش استرس یا در برخی موارد کاهش ریزش مو میشود. یا اگر شما کاری را مرتب هر روز انجام بدهید باعث تقویت اراده و تقویت حافظه شما میشود. (جدا از تاثیر جملات تلقینی)
نوع دوم شبیه دارونماها یا پلاسیبو هستند که در پزشکی هم استفاده میشوند، یعنی به بیمار دارویی داده میشود که هیچ ماده خاصی درونش نیست و از نظر شیمیایی بی اثر است اما چون شخص به درمان و حتی به دکتر معتقد است باعث گرفتن نتیجه میشود. که این مورد را در دوره باور بیشتر توضیح داده‌ام.

اما این نوع دوم هم در چهارچوب قوانین علمی اتفاق می افتد، شما اگر دست کسی را با ارّه برقی قطع کنید، علم میگوید انسان دست جدید درنمی آورد و دست جدیدی رشد نخواهد کرد. حالا شما با هیچ سابلیمینال یا روش دیگری نمیتوانید موفق به این کار شوید. پس همه چیز در چهارچوب قوانین علمی است.

باید مراقب باشید که برای هرچیزی نمیتوان سابلیمینال ارائه کرد و برخی موارد هستند که نتیجه نمیدهند و در هیچ دو گروه که گفتیم قرار نمیگیرند و حتی با روش‌های قوی تر و موثرتر هم نمیتوان به نتیجه چندان مفیدی رسید.
همچنین مراقب باشید که مواردی مثل قانون جذب یا سابلیمینال نباید مانع از تلاش کردن شما شوند و نباید به این امید باشید که همه کارها بدون هیچ برنامه ریزی و تلاشی به خودی خود روبراه شده و شما را به همه آرزوهایتان میرسانند.
همه اینها باید در کنار حرکت باشد، دنیای ما دنیای حرکت است نه سکون.

منبع: ذهن آموز

مطالب مشابه از ذهن آموز: