تجربه شکست‌های شرکت های بزرگ دنیا و پیشرفت در کسب و کار

امروز قسمتی از کتاب جالب ” پیشرفت در کسب و کار ” را برایتان بازگو میکنیم که در مورد شکست های برخی از کمپانی های مشهور هستند.

اکثر مردم فکر میکنند که افراد باهوش در کسب و کار خود شکست نمیخورند، اما واقعا اینطور نیست. حتی باهوش‌ها هم اشتباه میکنند.

شما تا زمانی که کار را شروع نکرده اید نمیدانید که بازار چگونه به طرح اقتصادی شما پاسخ میدهد.

بازار از دو عامل تشکیل شده است: تقاضا و وابستگی.

تقاضا به این مفهوم است که چه تعداد مشتری برای محصول یا خدمات من پول خرج خواهند کرد؟ وابستگی به این معنی است که هر مشتری چه تعداد از محصول من نیاز دارد؟

برای اینکه یک محصول بتواند پیشرفت کند باید تقاضا و وابستگی بالایی در بین مشتریان ایجاد کند.

مهم ترین سوال این است که آیا تعداد کافی از محصول من فروش خواهد رفت؟

جواب دادن به این سوال مشکل است و اکثر اشخاص زرنگ در مورد این سوال دچار مشکل میشوند.

به عنوان مثال بسیاری از متخصصین اعتقاد داشتند که هیچ نیازی به یک کامپیوتر ِ تبلت مانند نیست، چون هیچ خلاء ای بین لپ تاپ و موبایل حس نمیشد.

اما استیو جابز اینگونه فکر نمیکرد و 3 میلیون دستگاه آی پد در 80 روز اول فروش رفت.

و هنوز هم این دستگاه برای شرکت اپل درآمدزایی میکند.

ولی استیو جابز هم بعضی اوقات اشتباه میکرد.

یک بار او روی محصولی سرمایه گذاری کرد و گفت این محصول به اندازه کامپیوتر مهم است.

جف بزوس بنیانگذار آمازون و جان دوئر از چهره های مهم تکنولوژی هم با گفته او موافق بودند و به ترتیب گفتند:

شهرهای آینده مطابق با این محصول ساخته خواهند شد.

این محصول از اینترنت هم مهمتر است.

آیا میدانید این محصول چیست؟ دوچرخه برقی!

نمیدانم تا به امروز چه تعداد از آن فروخته شده و آیا توانسته هزینه های اولیه خود را دربیاورد یا نه ولی مطمئن هستم که این محصول به اندازه کامپیوتر مهم نیست.

شهرها مطابق آن ساخته نشدند و از اینترنت هم مهمتر نیست.

اشتباه 300 میلون دلاری شرکت مک دونالد

در سال 1996 میلادی تیم تحقیقاتی مک دونالد متوجه شد که جمعیت افراد بالغ جامعه به شدت در حال افزایش است.

بنابراین از این فرصت استفاده کرد و همبرگر مخصوصی را به نام آرچ دلوکس برای افراد بالغ تهیه کرد و روانه بازار کرد.

برآورد شد که هزینه های مربوط به تحقیقات، تولید و بازاریابی این محصول 300 میلیون دلار برای شرکت مک دونالد خرج برداشته است.

اما مردم به هیچ وجه با این محصول ارتباط برقرار نکردند. مشتری ها همان محصولات سنتی را میخواستند که در زمان بنیان گذاری مک دونالد، سالها پیش معرفی شده بودند.

حالا درس هایی که میتوانیم از ماجرای دوچرخه برقی و مک دونالد بگریم چیست؟

اول اینکه حتی افراد باهوش و موفق هم به راحتی ممکن است در تشخیص پتانسیل بازار اشتباه کنند.

دوم اینکه تحقیقات نمیتوانند به طور حتم نتیجه موفقیت یا شکست محصولی را تعیین کنند.

برای بسیاری از صاحبان مشاغل این واقعیت بسیار تلخ است اما باید بدانید که یکی از نکاتی که در زندگی افراد موفق وجود دارد این است که آنها با واقعیت ها به طور منطقی کنار می آیند.

آنها همیشه سعی میکنند برمشکلات غلبه کرده و خود را با شرایطی که بازار برایشان ممکن است ایجاد کند، وفق دهند.

منبع: کتاب پیشرفت در کسب و کار ، نوشته: جک هی‌هاو

مطالب مشابه از ذهن آموز:
دیدگاهی بگذارید