آگهی تبلیغاتی چگونه پدید آمد؟ | تاریخچه تبلیغ
تبلیغ یعنی چیزی را به اطلاع عموم رساندن. حالا ممکن است این یک آگهی بازرگانی برای فروش محصول، یا عرضه ی خدمتی و یا فراخواندن مردم برای انجام کاری باشد.
از آغاز که بشر دست به تبلیغات زد، شیوه های گوناگونی برای آن در پیش گرفت. برای مثال، پاپیروسی در شهر تب، در مصر باستان، کشف شده که بر روی آن آگهی جایزه برای یافتن یک برده ی فراری نوشته شده است. این کاغذ نمونه ای از یک آگهی است که به سه هزار سال پیش باز می گردد.
همچنین در قدیم تابلوهایی بر سر در مکان هایی در یونان و مصر نصب می شد که بر روی آنها خدمات قابل عرضه در آنجاها نوشته شده بود. این نیز مربوط به 1500 سال پیش از میلاد مسیح است. باز این نوعی آگهی بازرگانی به شمار می رود که در عهد باستان رایج بود.
با اختراع چاپ شیوه ی آگهی کردن شکلی دیگر به خود گرفت. در حدود سال 1477 نخستین آگهی چاپی در لندن، فروش یک کتاب دعا را تبلیغ می کرد. نخستین آگهی روزنامه ای در 1625 باز در لندن بر پشت یک روزنامه ی انگلیسی به چاپ رسید.
اما امروزه همه می دانیم که درج آگهی منحصر به روزنامه نیست؛ مجله، رادیو و تلویزیون نیز همه آگهی می پذیرند. نخستین آگهی رادیویی در 1920 پخش شد.
آگهی های تلویزیونی بیشتر پس از جنگ جهانی دوم رایج گردید. این گونه شیوه ی تبلیغ چنان متداول و چشمگیر شده است که مردم چه بسا آنها را بهتر و بیشتر از برنامه های سرگرم کننده ی تلویزیونی به خاطر می سپارند.
منبع: کتاب به من بگو چرا – جلد 10