آیا داروین گفته بود ما از نسل میمونیم؟!

یکی از شایعات و اشتباهات رایج علمی بین عوام اینه که دانشمندی به نام داروین گفته بود ما از نسل میمون هستیم! یعنی انسانها حاصل تکامل میمون ها هستند! که این گفته کاملا دروغ و اشتباست و داروین هرگز چنین چیزی نگفته.

داروین به عنوان یک زیست شناس باسواد و دانا، هرگز چنین حرفی نمیزد. او میدانست که اگر هزار سال هم بگذرد، هیچ الاغی تبدیل به اسب نخواهد شد و هیچ سگی تبدیل به گرگ نمیشود. درواقع این ادعا که ما از نسل میمون هستیم دروغی بود که توسط برخی مسیحیان مطرح شد برای اینکه بتوانند با حرف داروین مقابله کنند. چون مقابله با حرف واقعی داروین کار بسیار مشکلی بود. درواقع آنها مغالطه مرد پوشالی کردند و ادعایی را ساختند که براحتی میتوان آن را زد و شکست داد.

اما داروین چه گفته بود؟

داروین گفته بود که انسان و شامپانزه ها نسبت نزدیکی بهم دارند و در درخت حیات، شاخه های نزدیک بهم هستند. همانگونه که اسب و الاغ بهم بسیار نزدیکند، همانگونه که گرگ و سگ بهم بسیار نزدیکند و همانگونه که تمساح و سوسمار بهم بسیار نزدیکند، انسان ها و شامپانزه ها هم بسیار بهم نزدیکند.

در آن زمان با کالبد شکافی این دو موجود، متوجه شده بودند که عینا شامپانزه ها هم کبد و کلیه و ریه و روده کوچک و روده بزرگ و قلب و تمام اجزای بدن انسان را به همان شکل دارند. حتی تعداد استخوان های برابر با انسان دارند. بنابراین داروین درواقع حرف خیلی خاصی هم نزده بود و گفته بود انسان با این گونه، به نوعی فامیل است و احتمالا جدّ مشترکی داشته که از بین رفته است.

همانگونه که شما و پسرعمویتان جدّ مشترکی داشته اید، اما آن جد تبدیل به شما نشده، پسرعمویتان هم تبدیل به شما نشده. شما فقط نسبت فامیلی باهم دارید. حالا تقریبا همچنین رابطه ای هم بین حیوانات است. نسبت فامیلی روباه به سگ نزدیک تر است تا فیل.

بعدها با اختراع علم ژنتیک و انجام آزمایش ژنتیک مشخص شد که انسان و شامپانزه بیش از  ۹۹٫۴ درصد شباهت ژنتیکی دارند. اما اینکه گروهی از میمون ها یا شامپانزه ها تبدیل به انسان شده اند دروغ است و نه تنها داروین بلکه هیچ زیست شناسی چنین حرف احمقانه ای نمیزند. فرگشت همچنین وجود خدا را زیر سوال نمیبرد و امروزه بسیاری از فیلسوفان مسیحی و برخی فیلسوفان مسلمان میگویند در صورت درست بودن تئوری فرگشت، این طرح هوشمندانه خدا برای خلق انسان بوده و در فرگشت هم انسان اشرف مخلوقات است و همه چیز به گونه ای پیش رفته که انسان بهترین و پیشرفته ترین باشد.

مطالب مشابه از ذهن آموز:
پاسخی بدهید