قدرت ضمیر ناخودآگاه یا ارواح آشوبگر ؟
از قرن نوزدهم، اعتقاد بر این بود که فعالیت ارواح آشوبگر در واقع نوعی غیر داوطلبانه از پدیده سایکوکینز است که فردی زنده عامل آن می باشد.
به عبارت دیگر افکار ناخودآگاه را علت این آشفتگی ها می دانستند.
بعدها بروز فعالیت های مربوط به ارواح آشوبگر را به تنش های جنسی و بلوغی در کودکان سنین بالاتر و نوجوانان نسبت دادند.
به ویژه اینکه مشاهده می شد اغلب این گونه موارد در پیرامون یکی از اعضای خانواده و معمولاً زن یا دختری جوان تمرکز می یابند.
در بعضی از موارد می توان تنش جنسی را به عنوان عملی دراین زمینه پذیرفت.
ولی این مطلب توضیح دهنده تمامی جوانب مسأله نیست.
در دهه های 1940 و 1950 متخصصان این گونه اظهار کردند که ارواح آشوبگر، حاصل فرافکنی احساسات و هیجانات سرکوب شده نظیر دشمنی، خشم یا رنج هستند.
در واقع پژوهش هایی که در طی دهه 1960 میلادی انجام شد به ظاهر مؤید این نظریه بود.
نتیجه تحقیقات در زمینه ارواح آشوبگر
ویلیام.جی.رول مدیر برنامه ی بنیاد تحقیقات روحی واقع در دورهام از ایالت کارولینای شمالی آمریکا گزارش های مکتوبی را در باره ی 116 مورد وقوع اختلالات مربوط به ارواح آشوبگر از چهار کشور جهان فراهم آورد.
او از روی این گزارش ها متوجه شد که فعالیت های مذکور به هنگام حضور فردی خاص به طور مکرر به وقوع پیوستند و این مطلب دلالت براین داشت که احتمالا ً اختلالات مذکور حاصل برون فکنی ناهماهنگی های ضمیر ناخودآگاه یک نفر بوده اند.
وی دریافت که بسیاری از این اشخاص، احساس عمیقی از خشم یا تنش داشته اند و تعداد زیادی هم از عدم تعادل جسمی و ذهنی، بروز هیستری، واکنش های دلشوره ای، فوبیا، جنون، عقده و حتی اسکیزوفرنی رنج می برده اند.
این مطلب او را به نتیجه گیری زیر رساند:
مشکلات ذهنی این افراد توسط نوعی تله پاتی در اشیای پیرامون آنان نمود می یابد.
با این حال نظریه فوق نیز قادر به شرح تمامی موارد مربوط به فعالیت ارواح آشوبگر نیست.
یان استیونسن، روان پزشک و فراروانشناسی است که با کودکان دارای خاطراتی از زندگی گذشته کار کرده است.
او بر این مطلب تأکید می ورزد که شاید یک احتمال نادیده گرفته شده باشد.
این که ارواح آشوبگر به واقع همان ارواح مردگان هستند.
این واقعیت که کارهای موسوم به جن گیری در زمینه خارج ساختن بسیاری از ارواح آشوبگر از مواضع آن ها مؤثر واقع می شود، اثبات می کند که نمی توان احساسات و هیجانات افراد یا سایر (عوامل) را به عنوان علت تامه در نظر گرفت.
قسمتی از کتاب: روان پر رمز و راز ، تالیف دکتر رضا جمالیان
(برای آموزش رایگان متافیزیک به کانال یوتیوب اسرار ماوراء مراجعه کنید.)