خلاصه کتاب 10 اصل موفق‌ترین کسب و کار کوچک در جهان

در این کتاب قصد دارم به شما بیاموزم چطور موفق‌ترین کسب و کار کوچک جهان را طرح ریزی کنید و سپس آن را بسازید.

به عقیده من 10 اصل شالوده موفق‌ترین کسب و کارها در جهان را تشکیل میدهد.

اصل اول

کسب و کار کوچکی که به درستی ساخته شود، میتواند تا ده هزار برابر اندازه اولیه‌اش رشد کند.

اصل دوم

اثر بخشی و کارایی یک کسب و کار وابسته به ایده‌ای است که براساس آن ساخته شده است.

اصل سوم

سیستمی است که در آن تمام بخش‌ها برای موفقیت یا شکست کل مجموعه با یکدیگر همکاری میکنند.

اصل چهارم

یک کسب و کار کوچک باید بتواند در تمامی شرایط اقتصادی و در تمام بازارها به بقای خود ادامه دهد و علاوه بر هدفمندی، همواره برای مشتریان خود نتایج متفاوتی به ارمغان بیاورد.

اصل پنجم

باید تمامی عزم و اراده کارمندان یک شرکت همچون دانش آموزان یک مدرسه متوجه رشد کردن باشد.

اصل ششم

یک کسب و کار کوچک باید هدفی عالی را به نمایش بگذارد و چشم اندازی را که براساس آن پایه ریزی شده است ترسیم کند.

همچنین ماموریت خود را به خوبی به سرانجام برساند.

اصل هفتم

یک کسب و کار کوچک نتیجه هدف عالی شخصی است که آن را در ذهن خود طراحی کرده است.

اصل هشتم

یک کسب و کار کوچک دارای حیات مستقل است، در خدمت خداست و به همین دلیل به وجود آمده است.

اصل نهم

یک کسب و کار کوچک ، یک هویت اقتصادی است که یک واقعیت اقتصادی را به حرکت در می آورد و برای جامعه‌ای که در آن فعالیت میکند اطمینان اقتصادی به ارمغان می آورد.

اصل دهم

یک کسب و کار کوچک میتواند استانداردی را به وجود بیاورد که دیگران اعم از موفق یا ناموفق ، خود را براساس آن محک بزنند ، امکانات خود را ارتقاء ببخشند و فراتر از استانداردهایی که از قبل داشته اند، عمل کنند.

از کجا بدانیم کسب و کارمان براساس اصول بالاست؟

ممکن است از خود بپرسید از کجا بدانیم کسب و کارمان موفق‌ترین کسب و کار در جهان است؟

جواب این است: وقتی ده اصل را به صورت کامل و دقیق در آن اجرا کنید، وقتی هرکسی که از بیرون به کسب و کارتان نگاه میکند بتواند اجرای کامل این اصول را حس کند.

وقتی کارمندان، مشتریان، سرمایه گذاران و تمام کسانی که به نحوی کسب و کار شما بر روی آنها تاثیر میگذارد بتوانند رعایت این اصول را در کارتان ببینید.

بیشتر صاحبان کسب و کارها کارآفرین نیستند، بلکه متخصصانی هستند که مبتلا به شوک کارآفرینی شده اند.

کارآفرینان برای ساختن کسب و کار خود در سر کار حاضر میشوند نه برای انجام دادن آن، تا از این طریق موفق شوند یک سیستم اجرایی بسازند که نشان تجاری کسب و کارشان شوند.

شرکت‌های بزرگ از روی تخیلات بزرگ ساخته شده‌اند و تخیلات بزرگ در درون تمام ما انسان‌ها وجود دارند.

فقط باید به آنها اجازه بدهیم تا با ما زندگی کنند.

آنها را حفظ کنیم، پرورش دهیم، قدرشان را بدانیم و آنها را بزرگترین موهبت الهی در نظر بگیریم.

اگر روش اجرای کسب و کارتان با دیگر کسب و کارها به طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت نباشد شرکت شما نمی‌تواند به عنوان موفق‌ترین در جهان از دیگر شرکت‌ها پیشی بگیرد.

ویژگی کسب و کار کوچک

کسب و کار درست می‌بایست زحمتش کم و سودش زیاد باشد.

یعنی باید بتوانید از نیروی مورد نیاز استفاده کنید و همه کارها را خودتان انجام ندهید.

شما نباید یک کسب و کار را فقط به خاطر آن چیزی که دوست دارید راه اندازی کنید.

باید منطقی و دارای معنا باشد، برای انجامش دلیل موجهی داشته باشید.

جامعه و کارمندان ، آن را دوست داشته باشند.

و در نهایت آنچه که انجام میدهید دوست داشته باشید.

فقط در این صورت است که میتوانید زمان، انرژی، قوه تخیل، عرق ریختن‌ها، هدف، تعهد، عزم و اراده و… را در راه آن صرف کنید.

منبع: کتاب 10 اصل موفق ترین کسب و کار کوچک در جهان | نوشته مایکل گربر

مطالب مشابه از ذهن آموز:
نمایش دیدگاه ها (4)