چرا افسانه های شهری و شایعات تاثیر گذارند؟ | ایده های ماندگار

مدیریت ، بازاریابی ، راه اندازی کسب و کارهای جدید و موفقیت در اجرای ایده های نو ، نیازمند ماندگاری و اثرگذاری است.

پرسش این است که ایده را چگونه طراحی کنیم تا ماندگار شود؟

چند سال پیش ما ، چپ و دن ، نویسندگان کتاب ایده عالی مستدام ، دریافتیم که هر دو تقریبا ده سال است که چگونگی ماندگاری ایده ها را مطالعه میکنیم.

ما در رشته ها و زمینه های متفاوتی خبره هستیم ، اما به یک سوال مشابه رسیدیم.

چرا بعضی ایده ها موفق می شوند در حالی که بقیه شکست می خورند؟

دن ، شور و انگیزه ای برای آموزش ایجاد کرد.

او از موسسان انتشارات تینک ول است.

شرکتی که سوال بدیعی را مطرح کرد:

اگر بخواهید کتاب درسی درست کنید که در آن به جای متن از ویدیو و تکنولوژی استفاده شده باشد، چه خواهید کرد؟

دن در مقام سردبیر تینک ول به همراه تیمش می بایست بهترین راه تدریس موضوعاتی نظیر اقتصاد ، زیست شناسی ، حساب دیفرانسیل و فیزیک را مشخص کند.

او این موقعیت را داشت که با برخی از موثرترین و محبوب ترین استادان کشور کار کند.

معلم حساب دیفرانسیلی که کمدین روی صحنه نیز بود،

معلم زیست شناسی که معلم سال کشور لقب گرفته بود،

معلم اقتصادی که کمدین و نمایشنامه نویس هم بود.

در واقع دن دوره‌ای کوتاه و کامل درباره اینکه چه چیزی بهترین معلم ها را بهترین کرده بود گذراند.

او دریافت که اگرچه هرکدام از این معلم‌ها سبک ویژه خود را داشتند در مجموع روش‌های تدریس آنها تقریبا مشابه بود.

چیپ استاد دانشگاه استنفورد ، ده سال در پی پاسخ به این پرسش بود که چرا گاهی اوقات ایده‌های بد در بازار اجتماعی ایده ها موفق میشوند؟

 چگونه ایده ای غلط می تواند جایگزین ایده ای درست شود؟

و چه چیز موجب میشود برخی ایده ها نسبت به بقیه به شکل ویروسی گسترش یابند؟

او برای ورود به این موضوع به قلمرو ایده‌ های ذاتا ماندگار نظیر افسانه‌های شهری و تئوری‌های توطئه پرداخت.

او همه داستان ها را شنید.

چند مورد از افسانه های شهری

  • داستان موش سرخ شده کنتاکی! فرد به جای اینکه با یک جوجه سرخ شده روبرو شود با موش سرخ شده روبرو میشود!
  • کوکاکولا پوکی استخوان می آورد. در ژاپن خیلی ها از این موضوع می ترسند اما تاکنون در این کشور هیچ بیماری پوکی استخوان شایع مشاهده نشده است.
  • اگر نور چراغ ماشینتان را به سمت اتومبیلی بیندازید که چراغ آن خاموش است ، اعضای باند تبهکاری به شما حمله خواهند کرد.
  • دیوار بزرگ چین تنها ساخته دست بشر است که از فضا دیده میشود. ( این دیوار از فضا دیده نمیشود و آنقدر عریض نیست. اگر این دیوار از فضا دیده شود، باید شاهراه های میان ایالتی هم دیده شوند، همچنین تعدادی از فروشگاه های بسیار بزرگ.)
  • ما فقط از 10 درصد مغزمان استفاده میکنیم. ( اگر این موضوع درست باشد پس نباید آسیب های مغزی آزاردهنده باشند.)

تحلیل افسانه های شهری

چیپ به همراه دانشجویانش صدها ساعت زمان صرف جمع آوری و تجزیه و تحلیل ایده های ماندگار نظیر افسانه های شهری، شایعات زمان جنگ، ضرب المثل ها ، نظریه های توطئه و لطیفه ها کرد.

افسانه‌های شهری نادرست اند اما بسیاری از ایده های ماندگار صحیح هستند.

در واقع شاید قدیمی ترین دسته ایده های ماندگار ضرب المثل باشند.

قطعه ای حکیمانه اغلب قرن ها در فرهنگ های مختلف باقی می مانند.

برای مثال نسخه های گوناگونی از ضرب المثل : هر جا دودی باشد آتشی هم هست، در بیش از 55 زبان مختلف به چشم میخورد.

چیپ بیش از 40 آزمایش با بیش از 1700 شرکت کننده در زمینه موضوعات زیر ترتیب داد:

چرا پیشگویی های نوستراداموس بعد از 400 سال هنوز خوانده میشوند؟

چرا داستان های سوپ جوجه برای روح ، الهام بخش هستند؟

چرا درمان های غیرموثر سنتی محلی هنوز رایج هستند؟

چیپ درباره آنچه موجب ماندگاری ایده میشود پژوهش و تدریس کرده بود.

دن در راه یافتن نظریه های کاربردی برای ماندگار کردن ایده ها تلاش کرده بود.

چیپ میزان موفقیت داستان ها و افسانه های شهری مختلف را مقایسه کرده بود.

دن میزان موفقیت درس های مختلف ریاضی و عمومی را مقایسه کرده بود.

چیپ محقق ، مدرس و دن حرفه ای ، عملگرا و نویسنده بود.

می خواستیم ایده های ماندگار را جدا کنیم و بفهمیم چه چیز آنها را ماندگار کرده است؟

چه چیزی افسانه های شهری را آنقدر متقاعد کننده کرده است؟

چرا برسی درس های شیمی بهتر از بقیه در خاطر میمانند؟

چرا تقریبا هر جامعه ای مجموعه‌ای ضرب المثل هایی دارد که در میان افراد آن منتشر شده است؟

عوامل تاثیر گذار در ماندگاری ایده ها

در نتیجه 6 اصل مشخص شد که در ماندگاری ایده ها موثر هستند:

اول : سادگی

ایده باید ساده ، عمیق و با مفهوم باشد.

دوم : غیر منتظره بودن

باید انتظارات را نقض کنیم و توجه مخاطب را کاملا جلب کنیم.

سوم : ملموس بودن

ایده های ماندگار به طور طبیعی پر از تصاویر واضح و ملموس اند. مانند: سیبی که درونش یک تیغ قرار دارد.

چهارم : معتبر بودن

به عنوان مثال وقتی یک سخن درباره بهداشت منسوب به یک جراح باشد معتبر به نظر میرسد.

پنجم : احساسی بودن

باید احساسات مخاطب را تحریک کرد.

ششم : داستانی بودن

آتش نشانان بعد از هر آتش سوزی داستان های خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.

اصولی که بیان کردیم شش اصل ایده های موفق هستند.

به طور خلاصه این شش اصل چک لیستی برای ساخت یک ایده موفق است.

داستانی ساده ، غیر منتظره ، ملموس، معتبر و احساسی.

منبع: کتاب ایده عالی مستدام ، چگونه ایده های ماندگار بسازیم؟ / نویسنده: چیپ هیث و دن هیث

 

 

مطالب مشابه از ذهن آموز:
نمایش دیدگاه ها (1)