تلقین تاکیدی در بازاریابی و فروش

تلقین تاکیدی نوعی تلقین است که هیپنوتیزم کنندگان حرفه ای از آن برای مشخص کردن پدیده هایی خاص به هنگام بیداری ، هیپنوتیزم، یا برای معالجه برخی از بیماری های روانی یا خنثی کردن علل بیماری استفاده میکنند.

در زندگی روزمره ، تلقین تاکیدی بسیار مفید است به خصوص در مشاغلی که باید بلافاصله یا حداقل در مدتی کم راجع به مسائل تصمیم گرفت.

برای یک فروشنده، تلقین تاکیدی وسیله ای موفقیت آمیز و منحصر به فرد شمرده میشود. به طور کلی اگر زمینه ابراز عقیده یا کالای مورد نظر با مبارزه تبلیغاتی بسیار موثری از قبل فراهم شده باشد، میتوان اذعان داشت که گرفتن سفارش برای این کالا با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

در این مشاغل، ظاهری متین، چهره ای مطبوع، نگاهی جذاب و مطمئن و بیانی شیرین، روشن و مثبت ضرورت دارد.

به علاوه، فروشنده باید درمورد کالای خود اطلاعات لازم و کافی را داشته باشد. حال این کار میخواهد مربوط به فروش بیمه عمر باشد، یا قلاب ماهیگیری.

اگر از ظریف ترین فواید کالای مورد نظر اطلاع داشته باشد، میتواند در مورد آن به تفصیل و دقیق سخن بگوید، در مورد هر کالایی که میخواهید بفروشید، اطلاعات لازم را کسب کنید و نسبت به آن شناختی عمیق پیدا کنید.

اگر تمام اعتراض های مشتریان به خوبی پیشبینی ، طبقه بندی و بررسی شود، پاسخ هایی درست، مطالعه شده و آماده خواهد داشت و مشتری در پرتو همین پاسخ های آماده، سریع تر و با اطمینان بیشتر تصمیم خواهد گرفت.

اما افراد بسیار کمی چنان ذهن روشن و مثبتی دارند که در مقابل دلایل درست فروشنده، فورا تسلیم شوند و بیشتر آنها حتی برخلاف مصلحت خود، به جای پذیرش دلایل فروشنده، خرید را به بعد موکول میکنند.

به همین دلیل لازم است که در مواقعی که ضرورت ایجاب میکند، با عقب نشینی مصلحت آمیز، از مسئله دیگری سخن گفت و تلاش برای اخذ نتیجه را به دیدارها و فرصت های بعد موکول کرد.

تلقین هایی که امروز در ذهن نقش می بندد به تدریج زمینه های مساعد برای رسیدن به منظور نهایی را فراهم میکند.

بدین ترتیب در مواقع لزوم، میبینید که سوژه به مراتب مساعدتر از زمان ملاقات اولیه است. به خصوص اگر این ملاقات در شرایط صمیمانه ای پایان گرفته باشد.

قبل از هر چیز باید بکوشید تا حضور و سخنان شما برای کسی که میخواهید او را مشتری خود کنید مطبوع باشد.

سعی کنید بفهمید که مطالب و مسائل مورد علاقه او چیست. راجع به این مطالب با او صحبت کنید و سعی کنید نشان بدهید که با دقت، علاقه و کنجکاوی بسیار به سخنان او گوش میدهید.

بر اساس اصلی که میگوید باید نگاه را به نقطه ای و ذهن را به اندیشه ای خیره کرد، نفع فروشندگان در آن است که کاتالوگ ها، نمونه ها و طرح های فوق العاده جذاب و زیبایی از محصولات خود را در برابر چشمان مشتریان خود قرار بدهند.

اگر فورا نتیجه نگرفتید بهتر است تمامی کاتالوگ ها و نمونه هایی که مشتری طی ملاقات ها آنها را دیده است را اختیار مشتری قرار بدهید. در این حالت تلقین بار دیگر تثبیت شده و میتوان گفت که این عمل در خریدار اثر تلقین بعد از هیپنوتیزم را دارد.

منبع: کتاب مانیتیسم شخصی – اثر پل ژاگو

مطالب مشابه از ذهن آموز:
دیدگاهی بگذارید