آیا سیگنال فضایی تا حالا دریافت کردیم؟

پاسخ کوتاه به این سوال مثبت است. دانشمندان تاکنون سیگنال‌های فضایی مختلفی را دریافت کرده‌اند، اما هیچ‌کدام از این سیگنال‌ها به‌طور قطعی به منشأ فرازمینی نسبت داده نشده‌اند.

یکی از معروف‌ترین سیگنال‌های فضایی که تاکنون دریافت شده، سیگنال «واو!» است که در سال ۱۹۷۷ توسط جری اِهمَن، دانشمند نجوم آمریکایی، کشف شد. این سیگنال یک پالس بسیار قوی از امواج رادیویی بود که تنها هفت ثانیه به طول انجامید و از یک کهکشان دوردست می‌آمد. اِهمَن به‌قدری از این سیگنال شگفت‌زده شد که در کنار داده‌های خود کلمه «واو!» را نوشت.

با این حال، دانشمندان هنوز نمی‌دانند که سیگنال «واو!» از چه منبعی می‌آمده است. برخی از دانشمندان معتقدند که این سیگنال می‌تواند از یک تمدن فرازمینی باشد، اما برخی دیگر احتمال می‌دهند که این سیگنال از یک پدیده طبیعی مانند یک انفجار ابرنواختری ناشی شده باشد.

در سال‌های اخیر، دانشمندان سیگنال‌های فضایی دیگری را نیز دریافت کرده‌اند که شباهت‌هایی به سیگنال «واو!» دارند. این سیگنال‌ها نیز به‌طور قطعی به منشأ فرازمینی نسبت داده نشده‌اند، اما احتمال اینکه از تمدن‌های فرازمینی باشند، وجود دارد.

در سال ۲۰۲۳، دانشمندان تلسکوپ رادیویی ASKAP CSIRO در استرالیا یک سیگنال رادیویی از یک کهکشان دوردست دریافت کردند. این سیگنال از نوع انفجار سریع رادیویی (FRB) بود که پالس‌های بسیار قدرتمندی از امواج رادیویی را برای چند میلی‌ثانیه منتشر می‌کند. دانشمندان معتقدند که FRBها می‌توانند از برخوردهای ستاره‌ای یا سایر پدیده‌های طبیعی ناشی شوند، اما احتمال اینکه از تمدن‌های فرازمینی نیز باشند، وجود دارد.

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در زمینه جستجوی سیگنال‌های فضایی، احتمال اینکه در آینده نزدیک سیگنالی از منشأ فرازمینی دریافت کنیم، وجود دارد.

مطالب مشابه از ذهن آموز:
پاسخی بدهید