آیا رفتار بد دیگران، ما را توجیه میکند؟

یکی از مغالطه هایی که معمولا افراد گناهکار یا کسانی که مرتکب یک بی اخلاقی شده اند، به کار میبرند این است که میگویند این کار اشتباهی که ما انجام داده ایم را بسیاری از افراد انجام میدهند.

مثلا میگویند خیانت زیاد شده است و حالا اشکالی ندارد ما هم به همسر خود خیانت کنیم. یا مثلا در توجیه حمله و تجاوز روسیه به اوکراین میگویند: مگر امریکا جنایت نکرده است؟ مگر آنها در ویتام و ژاپن جنایت نکرده اند؟

خب، بله، آنها جنایت کرده اند و روسیه هم جنایت کرده است. هردو جنایتکار هستند. اگر کسی دزدی کرد، شما مجاز نیستید دزدی کنید. اگر امریکا مردم غیرنظامی ژاپن و ویتنام یا عراقی را کشته است، حالا روسیه مجاز نیست مردم غیرنظامی اوکراین را بکشد. هر دو عمل، غیراخلاقی هستند.

با اصول اخلاق نمیتوان شوخی کرد و کاملا واضح هستند.

من در جایی گفته بودم هم روسیه، هم امریکا، هم عربستان، هم عراق صدام حسین، هم اسرائیل، جنایتکار هستند. عده ای که طرفدار بلوک غرب یا بلوک شرق بودند، از حرف من تعجب کردند و گفتند فاز تو مشخص نیست!

فاز من مشخص است، اصول اخلاقی به ما این اجازه را نمیدهد که به یک کشور مستقل حمله کنیم و غیرنظامی ها را بکشیم، حالا با هر بهانه. داع*ش هم برای جنایت های خود دلیل و توجیه دارد، بی دلیل که کاری نمیکند. اما دلیل او، کارش را توجیه نمیکند.

اگر شما حتی یکی از کشورهای لیست بالا را قبول ندارید، یعنی رسانه بلوک شرق یا بلوک غرب، شما را فریب داده است.

بعد از جنگ جهانی دوم از زمانی که در سازمان ملل، کشورهای جهان، عهد بستند که مرزهای جهان را به رسمیت بشناسند و دیگر به جایی حمله نکنند، این 5 مورد که اسم بردم، زیر عهدشان زدند و به سرزمین دیگری وحشیانه حمله کردند.

روسیه علاوه بر آن عهد، در یک پیمان دیگر به اوکراین تعهد داده بود که در صورت پس گرفتن سلاح های هسته ای شوروی از اوکراین، هرگز به این کشور حمله نخواهد کرد و آن را به عنوان یک کشور مستقل خواهد پذیرفت. اما بعدا پوتین به دلیل اینکه چند استان این کشور، جدایی طلب شده اند و میخواهند به روسیه ملحق شوند، و به این بهانه ایدئولوژیک که میخواهد کشورهایی که قبلا جزو شوروی بودند را پس بگیرد، تا پوتین را منجی روسیه بدانند، به اوکراین حمله کرد.

برخی از طرفداران روسیه انواع تئوری های توطئه هم مطرح میکنند مانند سلاح های بیولوژیکی و غیره تا حمله او را موجه نشان بدهند. همان بهانه ای که امریکا هم برای حمله به عراق مطرح کرد. حتی اگر این دلایل درست بود، باز هم اهمیتی ندارد، شما از نظر اخلاقی این اجازه را ندارید که به مردم بی دفاع و غیرنظامی حمله کنید.

مثلا در ماجرای جنگ کره، وظیفه امریکا به عنوان متحد این بود که کره جنوبی را از اشغال کره شمالی، نجات بدهد و این کار هم کرد اما به تلافی حمله کره شمالی، به مناطق صنعتی و مسکونی کره شمالی حمله کرد که این کار کاملا غیر اخلاقی بود و موجب خشم کشورهای زیادی شد.

بنابراین اگر شما اصول اخلاقی را در نظر بگیرید، همیشه رفتار درست، برای شما واضح است.

به عقیده من هرکسی در هر شغلی که هست باید کمی هم فلسفه اخلاق بخواند و از دوران کودکی و نوجوانی تمرین اخلاق کند. یک فرد بی اخلاق فرقی نمیکند که نانوا باشد یا کارمند بانک یا رئیس جمهور، در هر صورت این فرد، رفتارهای غیراخلاقی خواهد کرد و بعد با انواع مغالطه سعی در توجیه آن خواهد داشت.

مانند کسی که رشوه میگیرد و میگوید آن را هدیه گرفتم، یا کسی که به کشوری حمله میکند و میگوید به ما گفته بودند در آنجا سلاح کشتار جمعی وجود داشته است، یا حتی کسی که با پارتی سر کار میرود و جای شخص دیگری را اشغال میکند و به جای او حقوق میگیرد و اصلا متوجه نمیشود که یک کار غیراخلاقی کرده است و حق الناس به گردنش است. این فرد ممکن است حتی خیال کند فرد بسیار خوب و موفقی هم هست و دیگران را نصیحت کند.

اما کسی که با اخلاق آشنایی دارد، همه اینها را به راحتی متوجه میشود.

 
تاکنون توسط رادیوتلسکوپ‌ها ، سیگنال های رادیویی مختلفی از فضا یعنی خارج از زمین دریافت شده است. این سیگنال‌ها مورد گمانه زنی‌های بسیاری شده اند.

دانشمندان از سال ۲۰۰۷ آنها را شناسایی کرده و مورد بررسی قرار می‌دهند.

تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع سیگنال شناسایی شده‌اند بعضی از آنها تکرار میشوند.

این موضوع باعث شده است عده ای بگویید شاید این سیگنال ها حاوی پیامی هستند.

به نظر می‌رسد بعضی با الگوی نامنظم تکرار می‌شوند اما دو سیگنال FRB180916 و FRB121102 نمونه هایی هستند که با الگوی منظم تکرار می شوند.

اولی چرخه ۱۶ روزه و دومی چرخه ۱۵۷ روزه دارد.

سریع و گذرا بودن باعث شده تا مطالعه آنها بسیار دشوار باشد و عامل آنها دقیق مشخص نیست اما ایده هایی در موردشان وجود دارد.

مثلاً گفته میشود ممکن است منبع این امواج ستاره نوترونی و به‌شدت مغناطیسی‌ (مگنتار) و یا منظومه های دو ستاره‌ای باشد اما این ایده‌ها قطعی نیستند از اینرو حتی ایده موجودات فرازمینی نیز به عنوان منبع این امواج مطرح شده است.

همچنین لزوما نمیتوان گفت که این دو سیگنال تکرار شونده از یک نوع منبع منتشر میشوند.

به هر حال با توجه به اینکه سیگنال ۱۲۱۱۰۲ از فاصله حدود سه میلیارد سال نوری به ما میرسد، اگر منبع آن موجودات فرازمینی باشد، نشان دهنده فعالیت آنها در سه میلیارد سال قبل بوده و وضعیت امروز آنها نامشخص است.

منابع:

https://nypost.com/2020/08/25/mystery-radio-signal-from-space-thats-on-157-day-cycle-just-woke-up-right-on-schedule/amp/
https://www.zoomit.ir/2020/6/11/359466/mysterious-fast-radio-burst-repeater/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fast_radio_burst

مطالب مشابه از ذهن آموز:
دیدگاهی بگذارید