خلاصه کتاب قدرت هوش اجتماعی

هوش اجتماعی چیست و چرا اهمیت دارد؟
کسانی که هوش اجتماعی بالایی دارند ضمن اینکه خوش صحبت هستند شنونده‌های ماهری نیز هستند.

آنها قادرند ارتباط موفقی با دنیای پیرامونشان برقرار کنند.
این افراد با کسانی که گذشته، سن، فرهنگ و یا عملکردهای متفاوتی دارند، رفتارهای متفاوتی دارند و واکنش‌های خود را به خوبی با توجه به شرایط تنظیم میکنند.

به همین خاطر دیگران در کنار آنها احساس راحتی و خوشحالی میکنند.
مغز انسان پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین ارگانی است که در جهان شناخته شده است.

درنتیجه سروکار داشتن با تعداد زیادی مغز بسیار سخت است و برقراری ارتباط خوب با آنها نشانه نبوغ است.
خبر خوب اینکه هوش اجتماعی شامل مهارت‎های مختلفی میشود که قابل یادگیری و رشد هستند.

همچنین طبق یک تحقیق علمی کسانی که روابط اجتماعی بیشتر و موفق‌تری دارند بدنشان از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار است و کمتر به بیماری‌های مسری دچار میشوند.

فهم رفتار دیگران، مهارت در حرکات بدن

برای برقراری ارتباط با انسان‌های دیگر ، صدا و کلمات نقشی اساسی بازی میکنند.
درصد زیادی از ارتباط شما با دیگران توسط بدنتان هدایت میشود.
هریک از سلول‌های بدن شما به عنوان یک پیام دهنده در ارتباط با دیگران عمل میکنند.

معمولا وقتی شما ناظر رفتاری هستید هورمون‌هایی ترشح میشوند که اگر خودتان هم آن رفتار را انجام بدهید همان هورمون‌ها ترشح میشوند.

یک ضرب‌المثل چینی میگوید:
یک مرد بدون چهره‌ای خندان، نباید مغازه‌ای را باز کند.

راز بسیار ساده‌ای برای هوش اجتماعی وجود دارد:
به مردم لبخند بزنید.
سعی نکنید به آنها ثابت کنید که باهوش‌تر و بهتر از آنها هستید.
حس خوب را به آنها منتقل کنید.

تناقض را مابین آنچه مردم میگویند و آنچه که زبان بدنشان و رفتارهایشان میگوید بررسی کنید.
شما گاهی درمیابید که آنها کاملا در تناقض هستند.
همچنین آگاهی از اختلافات فرهنگی بین مردم بخش بسیار مهمی از هوش اجتماعی است.

رفتارها در هوش اجتماعی

برقراری ارتباط چشمی مناسب در ابتدا و همچنین در طول ارتباط یک موضوع بسیار با اهمیت میباشد.

ارتباط چشمی مناسب باعث میشود که طرف مقابلتان به شما علاقمند شود، زیرا حس میکند که شما هم به او علاقمند هستید.
همچنین در برخی فرهنگ‌ها مثل روسیه، در آغوش گرفتن همدیگر هنگام احوال پرسی بسیار معمول است.
این کار منجر به ایجاد حس خوبی در انسان‌ها میشود و با افسردگی مقابله میکند.

قبل از ملاقات همیشه خودتان را در آینه برانداز کنید و از اینکه شرایط مرتب و خوبی داشته باشید اطمینان حاصل کنید و این کار را برای خودتان تبدیل به عادت کنید.

هنر گوش دادن در هوش اجتماعی

لئوناردو داوینچی میگوید:
اکثر مردم فقط میشنوند بدون اینکه اصلا گوش بدهند.

بهترین و آسانترین راه نشان دادن علاقه‌تان به دیگران گوش دادن به چیزهایی است که آنها میگویند.

در دنیای تجارت، گوش دادن یکی از سه مهارت مدیریتی است.

گوش دادن توانایی است که بیشترین استفاده را برای ما دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
شما در این مورد از یک تا صد چه نمره‌ای به خود میدهید؟

با پرهیز از عادات بد در گوش دادن و تمرین و توجه میتوانید توانایی خود را در گوش دادن فعال افزایش دهید.

عادات بد در گوش دادن:

  • وانمود کردن به گوش دادن
  • انجام کارهای دیگر در حین گوش دادن
  • گفتن اینکه موضوع برایتان جالب نیست
  • لذت نبردن از حرکات کسی که صحبت میکند.
  • قطع صحبت طرف مقابل
  • نداشتن تمرکز
  • قضاوت کردن
  • به دنبال نتیجه و حقیقت بودن از همان ابتدا
  • دنبال نکردن بخشی از صحبت

به محتوا دقت کنید و ایراد نگیرید.
شما داور یک رقابت سخنرانی نیستید.
برمحتوا و مفهوم آنچه گفته میشود توجه کنید و اصلا سعی نکنید به دنبال هر نقصی در صحبت طرف مقابل بگردید.

چگونه به دیگران نه بگوییم بدون اینکه تاثیر منفی روی آنها بگذارد؟

شما باید با مهارت و احترام به مردم جواب رد بدهید.
اما در عین حال از اینکه شخص کاملا متوجه منظور شما شود هم اطمینان حاصل کنید.
این حق شماست که به درخواستی نه بگویید.
بهتر است توضیحات لازم هم برای آن ارائه کنید.

هنر مکالمه در هوش اجتماعی

هدف مکالمه به وجود آوردن ارتباط با دیگران، رد و بدل کردن ایده‌ها و این است که نشان بدهیم به آنها اهمیت میدهیم.
افرادی که با آنها ارتباط برقرار میکنیم باید احساس کنند که برای ما مهم و خاص هستند.
سعی کنید کمتر صحبت کنید.
از مسائل روز خبر داشته باشید.
مزیت کسانی که هوش اجتماعی بالایی دارند این است که در هر موقعیتی به آسانی میتوانند مکالمات لذت بخشی را با افراد مختلف ایجاد و هدایت کنند.
همیشه به دیگران احترام بگذارید.
شخصیت دیگران را خرد نکنید.
همانطور با دیگران رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند.

منبع: کتاب قدرت هوش اجتماعی / نویسنده: تونی بازان

مطالب مشابه از ذهن آموز:
نمایش دیدگاه ها (2)