زخم کچلی چیست؟

زخم کچلی یک بیماری رایج پوستی است.

نام پزشکی این بیماری تینیا است و از نوعی عفونت قارچی پدید می آید.

تینیا زخمی است که معمولا” بر روی ساق دست یا ساق پا پیدا می شود. شکل ظاهری آن در بیشتر موارد عبارت است از حلقه ای که از یک یا چند زخم برجسته بر روی پوست، حاصل می شود.

چنین به نظر می رسد که مرکز حلقه بهبود یافته است، ولی زخم از اطراف و دور و بر رو به گسترش می نهد.

گاهی اتفاق می افتد که مرکز بهبود یافته بار دیگر عفونی می شود که در این صورت در همان محل، حلقه ی دیگری در داخل حلقه ی اول، شکل می گیرد.

در پاره ای موارد، مرکز زخم هرگز بهبود نمی یابد.

زخم کچلی با برآمدگی کوچک و سرخ تابی در سطح پوست، شروع می شود. آنگاه بیشتر و بیشتر قرمز می شود و چه بسا که تعدادی تاولچه نیز بیرون می زند که همراه با کمی خارش یا سوزش است.

تینیای پوست سر، که همان کچلی به معنای متداول است، بیماری بسیار واگیرداری است که کودکان به آسانی بدان مبتلا می شوند.

از بین بردن قارچ های مولد «تینیا» بسیار مشکل است؛ از این رو برای درمان بیمار می کوشند تا هر چه بیشتر و مؤثرتر جلوی گسترش زخم را بگیرند، و آنقدر این روش درمانی پیگیری می شود تا سرانجام عمر زخم به پایان می رسد.

زخم کچلی یا «تینیا» بیماری بی نهایت واگیرداری است. هم انسان و هم حیوانات دیگر، همه می توانند عامل انتشار آن باشند. حتی اشیایی که با دست بیمار تماس یافته اند ممکن است خود عامل انتقال بیماری به هر کسی باشند که به آن اشیا دست می زند.

بهترین راه درمان، معالجه ی زخم در نخستین مراحل پیدایش است.

در چنین هنگامی باید بی درنگ به پزشک مراجعه کرد تا جلوی گسترش زخم و سرایت آن به دیگر نقاط بدن گرفته شود و بیمار هر چه زودتر از تحمل این رنج جانکاه آسوده شود.

منبع: کتاب به من بگو چرا – جلد 5

مطالب مشابه از ذهن آموز:
دیدگاهی بگذارید