سئوکار کیست؟ | سئو چیست؟

قبل از اینکه به این سوال بپردازیم که سئوکار کیست و چه شغلی دارد باید ابتدا درمورد سئو توضیح بدهیم.

سئو مجموعه فعالیت هایی است که برای بهینه سازی پلتفرم های اینترنتی برای موتورهای جستجو انجام میشود. شامل: سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی و هرچیزی که ممکن است در موتورهای جستجو دیده شود و قابلیت سرچ داشته باشد.

سئو هم شامل مواردی از بازاریابی میشود هم مواردی از برنامه نویسی و تولید محتوا. اما به طور کامل و انفرادی وارد هیچ کدام از این مباحث نمیشود.

هدف نهایی سئو افزایش بازدید است.

اگرچه سئو در اینستاگرام و یوتیوب هم کاربرد دارد اما به طور عمده روی سایت استفاده میشود و به دو دسته سئوی داخلی و خارجی تقسیم میشود.

سئوکار کیست؟

وظیفه یک سئوکار این است که از الگوریتم ها و پارامترهای موتورهای جستجو آگاه باشد و بتواند سایت را مطابق آنها ویرایش کند. البته از آنجایی که گوگل روی هرگونه تقلب و ترفندی برای جذب بازدید حساس است، سئو باید با دقت انجام شود چون در صورت اشتباه نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه ممکن است سایت توسط گوگل جریمه شود.

امروزه بهترین موتور جستجو در جهان گوگل است و به همین خاطر سئوکارها روی گوگل مطالعه میکنند و طبق آن فعالیت میکنند.

گوگل میلیون ها کد و الگوریتم را در این سالها ایجاد کرده است و موارد بسیار زیادی را برای رتبه بندی سایت ها در نظر میگیرد.

یک بار من در یکی از سایت هایم محتوایی منتشر کردم که دقیقا همان محتوا در یکی از سایت های معروف دانلودی ایران منتشر شده بود. رتبه و بازدید آن سایت از سایت من بسیار بسیار بهتر بود اما من بعد از مدتی متوجه شدم که در سرچ آن موضوع، گوگل سایت من را در صفحه نتایج بالاتر از آن سایت قرار میدهد!

حدس میزنم دلیل آن این بود که آن مطلب دقیقا مرتبط با موضوع و محتوای سایت من بود که به طور تخصصی روی آن کار کرده بودم اما آن سایت دانلود که نرم افزار برای دانلود میگذاشت، همین پست را منتشر کرده بود ولی چون مرتبط با موضوع فعالیتش نبود بازخورد خوبی نگرفته بود و همین محتوا در سایت من کامنت ها و بازدیدهای بالاتری گرفته بود.

سئوی کلاه سفید یا کلاه سیاه یا خاکستری؟

بسیاری از سئوکارها معتقدند که تمامی کارهای درست انجام شده توسط سئوکارها به نوعی کلاه خاکستری است و آنهایی هم که ناشیانه کار کرده اند کلاه سیاه هستند و دیر یا زود توسط گوگل جریمه میشوند و از صفحه نتایج حذف میشوند.

متخصصین معتقدند که سئوی کلاه سفید وجود ندارد چون یک سایت باید به صورت کاملا طبیعی رشد کند و توسط مردم و گوگل دیده شود، بنابراین انجام هرکاری در زمینه سئو، کلاه سفید نیست و نوعی ترفند است.

ولی من معتقدم که سئوی کلاه سفید هم وجود دارد اگر برخی فعالیت های سئو مانند ساخت لینک را کنار بگذاریم و به دنبال نتایج کوتاه مدت نباشیم، میتوان سئوی کلاه سفید هم انجام داد.

یکی از کارهایی که سئوکارها انجام میدهند این است که شروع به ساخت لینک در سایت های معروف تر و دارای رتبه و بازدید بهتر میکنند. یا در انجمن ها و فروم ها لینک سایت هدف را قرار میدهند. گوگل اینها را متوجه میشود و در بهترین حالت ارزشی برای آن لینک ها قائل نمیشود.

یا حتی اگر شما در یک سایت معروف رپورتاژ بدهید که محتوایی درمورد سایت شما منتشر کند و لینک بدهد، این هم گوگل متوجه میشود که رپورتاژ بوده است به این علت که این سایت مثلا 50 هزار پست منتشر کرده است که فقط یکی از آنها به شما لینک داده است، پس شما مهم نبوده اید و آن لینک رپورتاژ بوده است.

بنابراین در مورد لینک خارجی فقط یک یا چند شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام ، تلگرام ، آپارات و یوتیوب داشته باشید و در آنجا لینک به تعداد خیلی کم قرار بدهید. به شرطی که در آنجا هم فعالیت داشته باشید و محتوا منتشر کنید.

چگونه سئوی سایتم را بهتر کنم؟

بیشتر تمرکز و زمان خود را صرف سئوی داخلی کنید.

سایت شما باید موضوع کاری تان را به صورت کامل پوشش بدهد. باید تحقیق کنید و مواردی که دیگران کمتر روی آن کار کرده اند اما همچنان در گوگل سرچ خوبی دارند را شناسایی کنید و درموردشان محتوا منتشر کنید.

اگر در محتوای شما راجع به موضوعی صحبت شد باید در مورد آن موضوع هم پستی منتشر کنید، شبیه ویکی پدیا.

از لینک های داخلی درون محتواهای خود استفاده کنید و همچنین به سایت های معروف تر و پربازدیدتر لینک خارجی بدهید.

فراموش نکنید که در سئو نباید عجله کنید.

اگر عکسی در محتوای خود استفاده میکنید حتما نامی برای آن انتخاب کنید و نام عکس نباید به صورت هایی مثل: 12345 یا jpeg12 باشد. بلکه اگر عکس مثلا رونالدو است، حتما نام عکس رونالدو باشد یا همراه با مکان یا موقعی که مربوط به عکس است باشد.

اگر محتوایی بازدید خوبی گرفت، محتواهای شبیه به آن هم منتشر کنید. اما مراقب باشید که عینا تکراری نباشد.

لینک های شکسته و باطل شده را در سایت خود پیدا کنید و اصلاح کنید.

صفحات 404 را پیدا کنید و اصلاح کنید.

با کمک افزونه های آمارگیر، صفحات و محتواهایی که بازدید خوبی نداشته اند را پیدا کنید و آنها را ویرایش کنید و کلمات کلیدی جدیدی به آنها اضافه کنید.

یکی از ابزارهایی که خود گوگل در اختیار مدیران سایت ها قرار داده است گوگل سرچ کنسول است که میتوانید سایت را به آن متصل کرده و امکانات خوبی را به رایگان در اختیار خود داشته باشید.

حتما از تگ یا برچسب استفاده کنید اما غیرمرتبط نباشد. اگر محتوای شما در مورد دانلود ورژن جدید فلان نرم افزار نیست، آن را در تگ ها ننویسید. چون وقتی کاربر به هوای دانلود آن وارد سایت شما شود و ببینید که محتوا چیز دیگریست فورا سایت شما را ترک میکند و گوگل این کار او را یک نمره منفی برای سایت شما درنظر میگیرد.

چرا؟

چون گوگل کارش همین است، او برای مردم میگردد و سایت هایی را پیدا میکند تا نیاز آنها را برطرف کند. مردم چیزی را سرچ کرده اند و گوگل سعی میکند بهترین نتیجه را در رتبه یک صفحه نتایج نشان بدهد و به همین ترتیب سایت های بعدی را قرار میدهد.

حالا اگر مردم وارد سایتی که در اول نتایج آمده است بشوند و فورا سایت را ترک کنند و روی هیچ لینکی کلیک نکرده باشند و هیچ اکشنی انجام نداده باشند، و یا اینکه بعد از خروج از سایت اول، وارد سایت های بعدی که در نتایج هستند، بشوند، گوگل میفهمد که آنها از سایت اول نتیجه ای نگرفته اند پس برای دفعات بعد، برای آن موضوع سرچ شده، آن سایت را پایین می آورد و سایت هایی که مردم مدت بیشتری در آن مانده اند را در نتایج بالاتر می آورد.

البته اینها با یک بار اتفاق انجام نمیشوند و گوگل تعدادی از اتفاقات را در مجموع بررسی میکند.

پس باید محتوای شما دقیقا با عنوان و عکسی که انتخاب کرده اید و برچسب ها یا تگ ها یکی باشد تا این اتفاق نیافتد و جریمه نشوید. ضمن اینکه شما باید سعی کنید به هرنحوی شده مخاطب را مدت زمان بیشتری در سایت خود نگه دارید. مثلا از ویدیو استفاده کنید یا متن را به قدری جذاب کنید که مدت بیشتری را کاربران در سایت شما بمانند.

در گذشته گوگل به برچسب ها یا تگ ها خیلی اهمیت میداد و احتمالا برای شما هم پیش آمده است که گاهی چیزی را که سرچ میکردید و وارد سایت هایی می شدید که آن محتوای مورد نظر شما را نداشت اما مثلا 200 تا تگ یا برچسب نوشته بود که آن موضوع سرچ شده توسط شما هم جزو آنها بود. در واقع با این ترفند سایت ها بازدید بیشتری میگرفتند اما گوگل دوکار کرد: یکی اینکه اهمیت تگ ها و برچسب ها را پایین آورد و حالا متن را هم اسکن میکند و بررسی میکند که آیا کلمات سرچ شده توسط شما که به آنها کلمات کلیدی گفته میشود، در محتوای آن سایت آمده است یا نه، دوم اینکه اگر برچسب ها به دروغ باشند و کاربر فورا سایت را ترک کند حتما یک امتیاز منفی برای سایت خواهد داشت.

به همین خاطر در چند سال اخیر متوجه شده اید که این گونه سایت ها دیگر کم شده اند و کمتر پیش می آید که وارد سایتی شویم و درمورد موضوع سرچ شده ما نباشد و کاملا بی ربط باشد.

کلام آخر

همیشه به عنوان یک سئوکار خودتان را جای گوگل بگذارید، گوگل مانند یک مشاور املاک است که میخواهد خانه خوبی را برای مشتری پیدا کند یا مشتری خوبی برای کسی که خانه اش را میخواهد بفروشد پیدا کند، او میخواهد هر دو طرف را راضی نگه دارد تا همچنان به او اعتماد کنند و به او وابسته باشند. بنابراین حتی اگر به او کلک بزنید و در نتایج بالا بیایید وقتی گوگل ببیند بازخورد خوبی نداشته اید و کاربران به سایت هایی که در نتایج پایین تر هستند علاقه بیشتری نشان میدهند، آنها را بالاتر می آورد.

بنابراین به مواردی که گفتم اهمیت بدهید و موارد دیگری هم هست که باید تحقیق کنید و دقیقا مطابق علاقه مخاطب و استانداردهای گوگل به تولید محتوا بپردازید.

مطالب مشابه از ذهن آموز:
دیدگاهی بگذارید