آموزش خودهیپنوتیزم به زبان ساده

در این آموزش به سادگی روند خودهیپنوتیزم شرح داده شده است ، این نوشته براساس کتاب‌های معتبر خودهیپنوتیزم و تجربیات نویسنده است.

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم ظاهرا شبیه خواب است، در واقع برای شخص سومی که به این پدیده نگاه میکند چنین احساس میکند، شبیه حالتی که افراد خوابگرد دارند.

اما برای خودِ فرد هیپنوتیزم شده شبیه خواب نیست و هوشیار است.

در حالت هیپنوتیزم میزان تلقین پذیری فرد افزایش می‌یابد. البته این به این معنا نیست که فرد به طور صددرصد تحت فرمان ما باشد.

به طور مثال اگر یک استاد هیپنوتیزم یک نفر را هیپنوتیزم کند و به او بگوید که هوا سرد است و تو از شدت سرما به خودت میلرزی، آن شخص احساس سرما خواهد کرد.

مقدار و میزان هیپنوتیزم شدن در افراد مختلف است و به روش‌ها و میزان تلقین پذیری فرد بستگی دارد.

در این مقاله آموزشی قصد دارم به شما آموزش بدهم که چگونه خود را هیپنوتیزم کنید.

روشی که در اینجا گفته شده است روش شمارش اعداد است که برای من و دوستانم موثرتر بود.

مطالب مورد نیاز و سوالاتی که ممکن است در ذهن خواننده ایجاد شود را در اینجا شرح داده ام.

تفاوت خودهیپنوتیزم و دگر هیپنوتیزم

همانطور که از اسمش مشخص است خودهیپنوتیزم یعنی خود شخص خودش را هیپنوتیزم کند اما دگر هیپنوتیزم یعنی یک نفر بخواهد شخص دیگری را هیپنوتیزم کند، که این میتواند یک نفره یا به صورت دسته جمعی باشد.

دگر هیپنوتیزم سخت‌تر از خودهیپنوتیزم است. چون دگرهیپنوتیزم به سه عامل زیر بستگی دارد:

1- یافتن فرد تلقین پذیر

2- یافتن روش مناسب فرد

3- مقبولیت لازم در نظر سوژه

برای اینکه کسی بتواند هیپنوتیزم شود در وهله اول باید تلقین پذیر باشد.

خودهیپنوتیزم چه فایده ای دارد و برای چه خودهیپنوتیزم کنیم؟

شما با یادگیری خودهیپنوتیزم می‌تواند تمرکز و اراده خود را تقویت کنید. میتوانید عادات بد خود را ترک کنید و عادات خوب در خود ایجاد کنید.

لازم است حالات و درجات هیپنوتیزم را بدانید تا متوجه بشوید در چه سطحی از هیپنوتیزم قرار دارید، هرچقدر که به مراحل بالاتر بروید تلقینات موثرتر واقع میشوند.

البته در خودهیپنوتیزم امکان اینکه به مراحل بالا رفت بسیار کم است، چون خودآگاهی کم شده و نیاز به شخص دیگری است که تلقینات را وارد ذهن شما کند.

مراحل هیپنوتیزم

  • حالت سوگژستیف

در این حالت که اولین حالت هیپنوتیزم است ، فرد بیدار است و صداهای اطرافش را میشنود اما احساس سنگینی و خواب آلودگی میکند.

  • کاتالِپسی

در این حالت فرد در بدن خود خشکی و گرفتگی عضلات را احساس میکند و به سختی میتواند بدن خود را حرکت بدهد، در حالت قوی‌تر قادر نیست بدنش را حرکت بدهد.

خشکی بدن میتواند به حدی باشد که گردن او را روی یک لبه صندلی و پاهای او را روی لبه دیگر صندلی قرار داد و روی بدن او ایستاد. البته انجام این کار توصیه نمیشود.

حالت کاتالپسی در هیپنوتیزم و خودهیپنوتیزم
حالت کاتالپسی

  • حالت سمنامبول یا خوابگردی

در این حالت فرد هیچ دردی احساسی نمیکند چون حواسش به خوبی کار نمکند و تلقینات خیلی قدرتمند عمل میکنند. (برای ساخت جملات تلقینی آموزش رایگان “راهنمای ساخت جملات تلقینی مثبت” را مطالعه کنید.)

روند خودهیپنوتیزم چگونه است؟

شما طبق روشی که گفته میشود عمل میکنید، ابتدا ممکن است افکار مختلفی به ذهن شما هجوم بیاورد و حواس شما را پرت کند، اشکالی ندارد میتوانید دوباره شروع کنید، اگر خسته شدید، یک زمان دیگه یا یک روز دیگر این کار را انجام بدهید.

طی روند خودهیپنوتیزم کم کم ذهن شما آرام میشود و بدنتان ریلکس میشود.

احساس سنگینی و خشکی به بدنتان دست میدهد.

در مراحل بالاتر ممکن است نتوانید بدنتان را حرکت بدهید که این خوب است، برای بیرون آمدن از این حالت کافی است روند معکوس خودهیپنوتیزم را انجام بدهید، یعنی به خود بگویید کم کم بدنم به حالت عادی برمیگردد و کم کم بدنم را میتوانم حرکت بدهم.

بدن شما بر اثر تلقینات وارد این حالت میشود بر اثر تلقینات هم از این حالت خارج میشود.

هیچ جای نگرانی نیست و خودهیپنوتیزم خطری ندارد اما اگر دچار مشکلات قلبی هستید این کار را انجام ندهید و با پزشک متخصص مشورت کنید.

در حین خود هیپنوتیزم ممکن است بدنتان سرد یا گرم شود که اشکالی ندارد و نشانه هیپنوتیزم شدن است.

خودهیپنوتیزم را در جای ساکت و بدون عامل مزاحم انجام بدهید.

نکته: اگر بعد از خودهیپنوتیزم خوابمان برد چه میشود؟

مشکلی نیست و بعد از مدتی مانند زمانی که خواب بوده اید از خواب بیدار میشوید.

روش خودهیپنوتیزم چگونه است؟

  1. ابتدا روی زمین دراز بکشید و چند نفس عمیق بکشید تا ریلکس شوید.
  2. عضلات بدن را شل و وانهاده کنید. چشمانتان را ببندید.
  3. پنج بار به خود بگویید: “با شمارش هر عدد بدنم شل‌تر و بی‌حس‌تر میشود.” (میتوانید با صدای بلند یا به صورت ذهنی بگویید. فرقی نمیکند.)
  4. سپس از عدد 100 به صورت معکوس شروع به شمارش کنید. اعداد را آرام و بدون عجله بشمارید.
  5. در حین هر شمارش تصور کنید که بدنتان شل‌تر و بی‌حس‌تر میشود.
  6. سپس پنج بار به خود بگویید: “به خواب رفته و هیپنوتیزم میشوم. و با شمارش هر عدد هیپنوتیزم من عمیق‌تر می شود.”
  7. دوباره از عدد 100 به صورت معکوس بشمارید تا به عدد یک برسید. پس از شمارش احساس وانهادگی و بی حسی خواهید کرد، اگر اینطور شد یعنی در مرحله اول خودهیپنوتیزم هستید.
  8. به خود 5 بار بگویید: “هر لحظه هیپنوتیزم من عمیق‌تر خواهد شد.”

ورود به مرحله دوم خودهیپنوتیزم

  • پنج بار به خود بگویید: “با شمارش هر عدد بدنم منقبض و خشک میشود.”
  • از 100 به صورت معکوس بشمارید و تصور کنید که بدنتان مثل یک تکه چوب یا سنگ کاملا خشک و سفت میشود.
  • سپس پنج بار بگویید: “هر لحظه پلک‌های من سنگین‌تر خواهد شد و محکم بهم چسبیده اند.”
  • از عدد 10 به صورت معکوس بشمارید و هر لحظه تصور کنید که پلک‌هایتان سنگین‌تر شده و بهم میچسبند.
  • پس از اتمام شمارش، اقدام به باز کردن چشمهایتان کنید اما خیلی تلاش نکنید، چون هنوز در مرحله عمیق هیپنوتیزم نیستید. اگر نتوانستید چشم هایتان را باز کنید یعنی در مرحله دوم قرار دارید و میتوانید به مرحله سوم خودهیپنوتیزم بروید.

ورود به مرحله سوم خودهیپنوتیزم

  • برای ورود به مرحله سوم تصور کنید یک بادکنک بزرگ به مچ دست راست یا چپ شما بسته شده است و دستتان را به سمت بالا میکشد. پنج بار به خود بگویید: “با شمارش هر عدد دست من سبک‌تر شده و بالا می آید.”
  • سپس از عدد 10 به صورت معکوس بشمارید و با هر شمارش تصور کنید که بادکنک دستتان را بالا میبرد. اگر دستتان بالا بیاید یعنی تلقینات روی شما اثر دارد. یعنی این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید.
  • حالا تصور کنید که دستتان سنگین شده و پایین می آید و به خود بگویید: “با شمارش هر عدد دست من سنگین‌تر شده و پایین می آید.” و از 10 معکوس بشمارید. 

حالا برای عمیق‌تر شدن هیپنوتیزم یکی از تصورات زیر که برایتان راحت‌تر است را انجام بدهید:

  • تصور کنید از پله های مارپیچ یک برج پایین میروید.
  • تصور کنید از داخل یک چاه به پایین می‌افتید.
  • تصور کنید در ساحل شنی در حال قدم زدن هستید و پاهایتان در شن‌ها فرو میرود.

حالا باید کل بدنتان خشک و منقبض شده باشد و حرکت نکند.

اگر اینطور است میتوانید تلقین های دیگری را انجام بدهید.

یعنی هر دلیلی که برایش خودهیپنوتیزم را انجام داده اید. مثلا ده بار بگویید: از این پس هر روز مسواک میزنم و ….

توجه داشته باشید که یک بار انجام خودهیپنوتیزم تاثیرش همیشگی نیست و باید تکرار شود.

برای بیرون آمدن از خودهیپنوتیزم 5 بار به خود بگویید: “با شمارش هر عدد بدنم شل‌تر می شود و کم کم بیدار میشوم.” سپس از 10 به طور معکوس بشمارید.

حالا به خود بگویید: “وقتی عدد یک را بگویم بدنم را حرکت میدهم و از هیپنوتیزم بیرون می‌آیم.” سپس از 10 به طور معکوس بشمارید.

سپس بدنتان را حرکت بدهید و بیدار شوید.

نویسنده: ایمان صدیقی / ذهن آموز

 

22 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه دیدگاه ها
شاهین

سلام.اگه به خود هیپنوتیزم ایمان نداشته باشیم در روند کار اشکار ایجاد میکنه ؟

شریفی

سلام . لطفا تمرین ها رو صوتی کنید یا بصورت تصویری اجرا کنید
من خوندم مطالب مربوط به هیپنوتیزمو ولی پیچیده بود بنظرم بهتر هست که بصورت صوتی یا تصویری توضیح بدید تا قابل درک باشه و خسته کننده نباشه

babak

توی مطالعه هم میشه از هیپنوتیزم استفاده کرد؟ مثلا ی حجم عظیم از اطلاعات رو از طریق هیپنوتیزم به فرد انتقال داد؟

IoMoI

سلام استاد
یه چند وقتیه که خیلی ذهنم مشغول این سوالات که آیا با خود هینوتیزم میشه گذشته یا مثلا نکات مهم درسی و از این جور چیزا رو به یاد اورد؟

IoMoI

سلام استاد
خودهیپنوتیزم اثرش دائمیه یا باید تکرار بشه تا دائمی بشه؟

امین

سلام جناب صدیقی تمرین هیپنوتیزمتان خیلی پیچیده است ساده ترش کنید لطفا

IoMoI

سلام استاد
آیا میشه با همین خودهیپنوتیزم به مرحله متوسطی که استاد کابوک اشاره کردن رسید؟؟!؟!

Fff

سلام من یه سوال داشتم
من تو یکی از سایتها ی خارجی در مورد خود هیپنوتیزم خونده بودم روشش مثل شما بود فقط با این تفاوت که حالت کاتالپسی رو نداشت بعد بعد از اینکه دست بالا و پایین اومدبعد هیپنوتیزم رو عمیق کرد گفت باید دوباره دست رو بالا آورد با روش تلقین بعد تلقین کنیم که دست شروع به چرخش کنه بعد از اون میتونیم به خودمون تلقین کنیم الان این روش بهنظر شما تاثیرش قوی هستش؟

Fff

سلام دوتا سوال واسم پیش اومده یکیش اینه که اگه هر روزی دوبار خودهپینوتیزم کنیم تاثیرش بیشتر میشه یا روزی یه بار کافیه؟
یکی دیگه اینه که لازم هنگام گفتن تلقین های مورد نظرمون اون رو تصور کنیم؟
یا فقط گفتنش کافیه؟

m

سلام استاد خسته نباشی
سلف هیپنوتیزم و هیپنوتیزم چه کاربردی واسه شما یا ما داره؟؟؟ منظورم کاربرد روزانه هست

fatememahya

سلام با خود هیپنوتیزم میشه تاثیر ورزش و رژیم یا داروهارو بر بدن افزایش داد؟ مثلا بعضی نقاط مثل چربی های شکم خیلی دیر آب میشن، ممکنه از خود هیپنوتیزم استفاده کنیم تا تاثیر ورزش و رژیم افزایش پیدا کنه ؟

omid

سلام.
فرد برای اینکه بتونه مهارت کسب کنه و با موفقیت اینکار رو انجام بده. با تمرین روزانه.
بعد از چه مدت به نتیجه ی خوبی میرسه؟!
من چند باری انجام دادم.
مرحله سوم میرسیدم .دستم بالا نمیومد.!

22
0
خوشتان آمد، کامنت بگذارید!x