سنگ گچ چیست؟

مصرف سنگ گچ آنقدر زیاد شده که تولید آن در سالهای اخیر بیش از دو برابر گردیده است.

سنگ گچ در ساختمان ها بکار می رود زیرا در مقابل آتش و آب بخوبی استقامت می کند و بعلاوه ساختمان را در برابر حرارت و سرما حفظ می نماید. از قالب های سنگ گچ می توان میخ عبور داده و یا آنها را مانند چوب اره نمود.

از مخلوطی از سنگ گچ با کمی سیمان و مقدار معینی مواد دیگر، مصالح ساختمانی سبکی درست می شود که آن را «پلاستر» می گویند که عموما” برای ساختن بناهای موقتی بکار می رود.

سنگ گچ چیست؟

این ماده معدنی عبارت از سولفات کلسیم می باشد که با آب ترکیب گردیده است. نوعی سنگ گچ وجود دارد که شفاف نبوده ولی نور را از خود عبور می دهد و به نام «سلنیت» معروف است و قسم دیگری سنگ گچ یافت می شود که براقی و شفافیت ویژه ای داشته و «آلاباستر» نامیده می شود.

اغلب سنگ گچ را از معادنی که دارای بستری ضخیم هستند استخراج می کنند. بعضی از ذخایر سنگ گچ در نزدیکی سطح زمین بوده، در حالی که برخی دیگر در اعماق زمین قرار دارند. در تکزاس که یکی از ایالات آمریکا می باشد، معادن سنگ گچی که ضخامت آنها به صدها پا می رسد در مناطقی به وسعت صدها میل مربع، کشف شده اند.

از زمان های بسیار دور و در دوره مصریان قدیم از سنگ گچ به عنوان یکی از مصالح ساختمانی استفاده می شده است. اگر سنگ گچ به تنهایی یا مخلوط با شن یا آهک مصرف شود، می توان آن را قالب گیری کرده و بصورت قالب یا پلاستر درآورد و یا می توان از آن قالبها یا بلوک هایی که برای ساختن دیوار بکار می روند نیز تهیه نمود.

موارد استعمال سنگ گچ بسیار است و حتی مجسمه سازان، جراحان و دندانپزشکان نیز از آن برای قالب گیری استفاده می کنند.

منبع: کتاب به من بگو چرا – جلد 1

مطالب مشابه از ذهن آموز:
دیدگاهی بگذارید