آشنایی با یوگا و فواید آن

با اینکه انواع گوناگونی از یوگا وجود دارد،نوعی از آن که بیش از بقیه تمرین می شود، برآسانا تمرکز دارد، توالی ای از حالت های فیزیکی و تمرین های تنفسی ای که با هدف افزایش قدرت جسمی، ذهنی، و معنوی انجام می شوند.

هدف

آسانا توالی ای از حالت های فیزیکی است که قدرت بدنی و استقامتی ایجاد می کنند تا از طریق حرکات، آگاهی و ارتباطی با بدن شکل دهند. یوگای آسانا ابزاری فوق العاده برای تحول خود در زمینه های مختلفی همچون جسمی، ذهنی و معنوی است.

چطور انجام شود؟

از طریق تمرین های بدنی و تنفسی، ما ذهن را با اعضای بدنمان مرتبط می کنیم. انواع مختلفی از حرکات یوگا به باز کردن نقاط مختلفی درون بدن کمک می کند، که باعث به وجود آمدن آگاهی و تعادل در چاکراها می شود. هنگام تمرین کردن یوگا آسانا، ما بدن را به شکل های مختلفی حرکت داده، و آن وضعیت را برای مدت مشخصی حفظ می کنیم. در عین حال، تنفس خود را به روش های گوناگون کنترل کرده، و به جریان درآمدن انرژی در بدن و ایجاد ذهن آگاهی، کمک می کنیم. سبک های مختلفی از یوگا وجود دارد که برخی از آنها به طور خاص برای متعادل سازی چاکراها بکار می روند. برای مثال، یوگای کندالینی از حرکات بدنی مختلف، زمزمه کردن، تکنیک های تنفسی، و مدیتیشن برای بیدارسازی انرژی کندالینی که در چاکراها به جریان درمی آید، استفاده می کند.

خطر آسیب دیدگی در حرکات پیشرفته تر یوگا بیشتر است (برای مثال، ایستادن روی سر و ایستادن روی شانه ها برای مبتدیان یا هر کسی که دچار آسیب دیدگی گردن باشد مناسب نیست) و باید با کمک و راهنمایی یک معلم یوگا انجام شود.

چرا و چگونه عمل می کند

یوگا به وارد کردن انرژی های مهم زندگی به چاکراها، ایجاد آگاهی و باز کردن چاکراها کمک می کند. به طور کلی، یوگا با متمرکز کردن ما درون بدنمان، از طریق تجربه ای مرتبط با حواس، به ما یاری می رساند. یوگا خصوصا” می تواند برای افرادی که زمان زیادی را در ذهن خود گذرانده و فعالیت های ذهنی انجام می دهد، و زمان کمتری را صرف متصل شدن به انرژی زمین، یا به طور کامل حضور داشتن در بدن فیزیکی خود می کنند، مفید باشد. یوگا همچنین توجه ما را به اینکه چطور حالت های بدنمان بر نحوه ی حرکتمان در زندگی تأثیر می گذارد، جلب می کند.

برای مثال، ما معمولا” به هنگام تجربه ی اندوه، شانه های خود را جلو آورده، و حالتی مقعر با بدنمان ایجاد می کنیم. تا جایی که به انرژی بدنمان مربوط می شود، ما در واقع این کار را برای محافظت از چاکرای قلب خود انجام می دهیم. اما اگر این وضعیت را برای مدتی طولانی حفظ کنیم، می تواند مشکلاتی جسمی در شانه ها و قسمت بالای کمر ایجاد کند. تمرین یوگا به ما کمک می کند از گرفتگی شانه ها و بالای کمر خود آگاه شده، با آن درگیر شویم، و در نهایت آن را رفع کنیم.

فواید و مضرات استفاده از این روش

فواید: از آنجایی که یوگا مستلزم تحرک بدنی است، می تواند روشی عالی برای ورزش کردن باشد. کلاس های یوگا معمولا” در استودیوهای ساکت و آرام اجرا می شوند تا آرامش بخش بوده، و به مدیریت استرس کمک کنند. یوگا به دلیل بالا بردن آگاهی نسبت به بدن، به بعضی افراد برای رو آوردن به رژیم های غذایی سالم تر، و دیگر تغییرات مثبت در سبک زندگی کمک می کند. همچنین، یوگا معمولا” به وسایل گران قیمتی احتیاج ندارد.

مضرات: کلاس های یوگا می توانند پرهزینه بوده، و ممکن است با برنامه ی همه هماهنگ نباشند. با اینکه ویدیوهای یوگای رایگان بسیاری در اینترنت وجود دارد، اما یادگیری یوگا به عنوان یک مبتدی می تواند دشوار باشد، چرا که بدون حضور مربی ای که فرد را راهنمایی کند، سخت می توان فهمید که آیا حرکت به درستی انجام شده است یا خیر. برخی از مبتدیان ممکن است در مدتی که بدنشان به حرکات یوگا، تغییر انرژی، و تحرک بدنی یوگا عادت می کند، درد، و خصوصا” سردرد و درد عضله را تجربه کنند. همچنین دست یابی به نتایج مطلوب از یوگا، زمان می برد، و یوگا باید همراه با مطالعه ی خویشتن و تمرین بی حرکت ماندن و پشتکار حقیقی در التیام چاکراها انجام شود.

منبع: کتاب چاکرا درمانی – ترجمه مرضیه ناصرخانی

مطالب مشابه از ذهن آموز:
پاسخی بدهید