الگوریتم دزد دریایی گوگل (Pirate Algorithm) چیست؟
الگوریتم دزد دریایی یکی از برنامههای قدرتمند گوگل است که در رتبه بندی سایتها تاثیر دارد. اما گوگل چیست؟ گوگل یک موتور جستجوی بینظیر و قدرتمند در جهان محسوب میشود که رقیبی ندارد. اما چه چیزی آن را اینقدر قدرتمند کرده است؟
پاسخ افراد نخبهای هستند که الگوریتمهای هوشمند مختلفی را برای گوگل ساختهاند.
برخی از قابلیتهای گوگل به عنوان یک موتور جستجو:
- گوگل در مورد محتوای پزشکی، سایتهای معتبر پزشکی را از سایر سایتها ارجحتر میداند و آنها را در نتایج بالاتر نشان میدهد.
- گوگل زمان ثبت محتوا را درنظر گرفته و کسانی که بعد از آن زمان، همان مطلب را عینا منتشر کنند به عنوان کپی کننده شناخته میشوند.
- گوگل متوجه سرچ بعدی شما میشود! اگر شما سرچ کنید اینشتین، و عکسهای او را در گوگل نگاه کنید، سپس سرچ کنید: Ni ، گوگل فورا نیکولا تسلا را به شما پیشنهاد میدهد و میفهمد که احتمالا شما قصد دارید یک دانشمند را سرچ کنید و قصد ندارید مثلا نیکل کیدمن یا عنصر نیکل یا نایکی را سرچ کنید.
- گوگل براساس موقعیت جغرافیایی شما برخی نتایج را به شما نشان میدهد. مثلا اگر درمورد رستوران یا کافه سرچ کنید، گوگل با توجه به آیپی شما ابتدا آنهایی که در شهر شما هستند را نشان میدهد.
- این موتور جستجو؛ محتوا، عنوان، تصاویر و برچسبها یا تگها را باهم مقایسه کرده و آنهایی که قصد فریب گوگل را دارند تا در نتایج بیشتر دیده شوند، شناسایی میکند.
گوگل هزاران قابلیت دیگر هم دارد. همین باعث شد که یاهو، آن غول عظیم را کنار بزند.
اما امروز قصد داریم درمورد یکی از الگوریتمهای گوگل به نام دزد دریایی صحبت کنیم.
الگوریتم دزد دریایی چیست؟
قصد گوگل از ساخت این الگوریتم مقابله با سرقت محتوا و رعایت کپی رایت بود.
گوگل بعد از راه اندازی این الگوریتم در سال 2012 با سایتهایی که محتوای تکراری را منتشر میکردند و محتوای دیگران را در سایت خود کپی میکردند مقابله کرده و به آنها امتیاز منفی میدهد.
این کار باعث میشود سایتهایی که تولید محتوای یونیک دارند، بالاتر آمده و به همین خاطر هم در سالهای اخیر محتوا نویسی رشد خوبی داشته است.
اگر شما محتوایی منتشر کنید که عینا در سایت دیگری وجود داشته باشد از نظر قانونی(البته نه در همه کشورها) شما قانون حق کپیرایت هزاره دیجیتال (DMCA) را نقض کردهاید.
از طرفی سایتهایی که کپی کننده محتوای دیگران هستند و از خود چیزی برای ارائه ندارند، واقعا ممکن است مفید نباشند و پاسخگوی نیاز کاربران نباشند، بنابراین گوگل برای اینکه کاربران خود را راضی نگه دارد باید بهترین پیشنهادها را به آنها بدهد و سایتهایی را به آنها معرفی کند که برای کاربران نتیجه بخش باشد.
البته این الگوریتم توانایی دیگری هم دارد و آن این است که سعی میکند، سایتهایی که فیلمها و آهنگها را به رایگان برای دانلود قرار میدهند را شناسایی کرده و به آنها نمره منفی بدهد. البته این قابلیت برای فیلمها و آهنگهای ایرانی چندان دقیق کار نمیکند چون اکثر تولیدات ایران در مارکت جهانی عرضه نمیشوند و گوگل متوجه غیررایگان بودن آنها نمیشود.
به همین خاطر اگر دقت کنید در سایتهای خارجی برخلاف سایتهای ایرانی خیلی به سختی میتوان دانلود رایگان آهنگ یا فیلم را پیدا کرد و سایتهایی هم که این کار را انجام میدهند با کلی ترفند و به صورت غیرمستقیم انجام میدهند.
پیشنهاد ما به دارندگان سایت:
برای اینکه از دست الگوریتم دزد دریایی در امان باشید، حتما یک تیم تولید محتوای حرفهای داشته باشید که برایتان محتوای تالیفی و یونیک تهیه کنند. با این کار، سایت شما رتبه و بازدید بسیار خوبی خواهد داشت.
حتما شنیدهاید که میگویند: محتوا پادشاه است. بنابراین آن را جدی بگیرید.
اگر قبلا محتوایی در سایت خود منتشر کرده بودید که کپی بوده است به سراغ آن بروید و آن را بازنویسی کرده و درخواست ایندکس به سرچ کنسول گوگل بدهید.